Alla inlägg under juni 2016

Av Simone - 30 juni 2016 15:51

Jag bloggar på morgonen idag, lite skillnad. Jag ska snart till barnhemmet och fick mackor till frukost. Igår fick jag äta ute då vi skulle till museum. Jag tog ris med kyckling och dricka. Vi gick till naturhistoriska museumet. Tror det intresserar dig morfar hihi. Det var mycket guld. Hur de smälte och även lite efter döden saker. After life som de säger. Även lite fake djur och såklart 🎶 musik. Gammla slags instrument som de använde.  Jag skulle vilja leva på den tiden man satt framför brasa istället för tv. Jag saknar faktiskt både mitt arbete och min älskade familj hemma i Sverige. Jag skulle aldrig vilja byta bort det som jag har. Jag har haft sådan tur att få den kärlek jag fått utav familjen och känt mig trygg så när man ser andra inte ha det så blir det lite jobbigt. Man vill ge barnen det. Men man är inte gud. Tyvärr. Vädret här är fint nu på sistone och man kan va ute och leka med barnen. Tänker på att min käraste moder och Peter ska åka till Spanien imorgon

 Hoppas ni underbar resa och var rädda om er och ro om varandra. Så ses vi igen 😘 brorsan tänker ju åka också men inte dit men hoppas han väljer ett tryggt land och inte Turkiet. Pga terrorister. För utan han klarar jag mig inte 💗 

Ni ska få se lite bild på museumet.          

Av Simone - 29 juni 2016 01:25

  Hej alla fina peps. Jag tycker ibland tiden springer förbli. Jag saknar kaffe haha jag har sagt till att jag tycker om kaffe och de skulle göra det åt mig men de måste ha glömt det 😊 gör inget men kommer älska att dricka kaffe ☕ i Sverige. Ja, tiden...andra dagen. Denna vecka med barnen,tagit lite kort idag men får inte lägga upp dem här. Har igår och idag varit i staden efter volontär arbetet. Med Summer och Janie. Vi har sett ett naturreservat i staden som inte är som dem man sett tidigare men små och fina är dem. Jag har handlat lite souvenirer. Hihi. Såg pretty women igår och ska väl sitta med host familjen ikväll och se tv men de är på spanska så de är så svårt att förstå :/ men ja 😊 ni ska försten få se lite bilder på skolan jag har fortfarande kontakt med och även lite andra stads bilder. Jo jag tänkte skriva lite om Hogar stället. Det två syskon par och de ska försöka få dem adopterade samtidigt. Vilket givetvis är väldigt svårt men de säger nej annars. Jag har också hört att det är en som alltid blir ledsen när den inte blir vald..det gör så ont i mig att barn ska behöva känna såhär. Och inte få en trygghet som man nästan bara får i en familj. Att de är så pass gamla så de fattar vad som händer. Jag har helt ärligt tänkt mycket på att själv i framtiden adoptera. Det kanske kommer som en chock för några men det är en bra sak. Jag känner för att hjälpa något barn men de kommer nog inte va från detta ställe eller så och de ska vara ett litet barn för jag kommer inte kunna lära flytande spanska för att kunna prata med den. Men vem vet kanske jag får både biologiska eller både och vem vet vad framtiden utvisar.             

Av Simone - 27 juni 2016 02:48

Hi. Jag har haft det så roligt med Summer och även Janie. Vi bodde på ett mycket mysigt hotell dock ingen tvål på toan och man kunde se in så det vart inte privata toalettbesök haha. Vi hade AC på hotellrummet och det var ren lyx!! Det rekommenderas när man är vid en het strand för att man får sova så mycket bättre. Det är en lång bussresa hit vilket men ändå inte, 4 timmars resa så det är inte så farligt egentligen. Med stopp såklart. Ja men vad ska vi börja berätta. Jo. Jag mår mycket bättre i hälsan,som rykten säger är Manuel Antonia helande för kropp och själ. Kanske hehe. Jag och Summer gjorde en Canopy tour. Så himlens roligt. Det är alltså när man glider genom skogen på linor. Helt galet och man fick glida i luften på en lina och man åkte själv. Vi var en grupp som dock hjälp av 5 starka män som såg bra ut och vältränade och snälla och de satte fast oss på själva linan innan man skulle åka och gick såklart igenom säkerheten. Man skulle själv bromsa. Asså jag kan rekommendera att alla som vågar göra detta att göra det!!! Om du har möjlighet. Min vän summer var höjdrädd och att gå på rangliga trappor son var håliga högt upp i skogen och träden skrämde henne men hon gjorde detta ändå!!:D jag gjorde en Tarzan swing som innebär att man har en lijan och kastar sig utåt och svingar.. Så läskigt men så kul!!  Sedan har vi varit och gått i national park och alla guider ville visa oss och ha med oss med dem men det kosta så mycket..Så nej men då blir de sura såklart och säger: vi måste ge våra barn mat men de förstår inte att vi måste ibland spara pengar. Jaja vi såg ett fint vattenfall som ni får på bild och några djur såg vi som sengångare och Apor men inga ormar som tur är och inga spindlar. Jag var tvungen att testa en kokosnöt för har aldrig druckit en sådan. Den var mums men kall och härlig. Har druckit godare saker i mitt liv. Så den får några poäng. En till historia. Vi låg på stranden och solade lång ifrån vattnet men vad tror ni inte händer. Jo vattnet tar tag i våra saker och medan vi solade men som tur var så fick vi tag i allt men det var sandigt och blött och även vi haha. Det ledde till mycket skratt.

 Canopy bilder kommer komma men vi har inte fått dem ännu. Men ja detta var min roliga helg. Hoppas eran varit underbar puss och kram.                       

Av Simone - 25 juni 2016 14:14

Hi. Long time ago. Sorry. Jag har varit på Hogar De Maria mån -ons med en trevlig hjälpreda som också är volontär som heter Joel. Han slutade dock denna vecka med sitt sista pass. Barnen helt superbra. Fick liten klistermärken och ja såklart så leker dem med en så att man blir så trött men jag gillar det. Jag får ta kort så kommer göra det nästa vecka. Ja vad är det för lekar vi gör: springa och försöka ta dem, spela bollspel, gunga, måla, låta dem använda en som häst. Sedan är personalen där snälla, dock kanske lite avståndstagande i början men när de väl lär känna en så är det som magi. Jag kommer sakna Joel som inte kommer vara kvar men jag hoppas han har det bra. Jag tänkte skriva också att man varit förkyld i torsdags och fick inte gå till Hogar och det är förståeligt. Jag har fortfarande hes röst men mår mkt bättre. Så hoppas verkligen att min röst återställs tills måndag. Jag låg i sängen och såg film och vilade. Det hjälpte verkligen. Sedan igår åkte vi buss till Manuel Antonia och ska vara här i helgen. Ska bli kul hoppas jag. Är här med en tjej Summer som är från Texas. Även en till men hon måste åka hem idag. Så igår åt vi lite mat och jag handlade frukost samt kvällsmat. Gott gott. För jag måste spara pengar😊 så då äter jag inte frukost på restaurang utan på hotellet. Vi ska göra roliga saker idag och hoppas det blir roligt. Hoppas alla har en underbar midsommar helg nu också. Här borta firar man inte midsommar 😉


Rolig/nyttig fakta om Costa Rica: 

Du får inte slänga toalettpapper i toaletten.

De har alltid nästan ris och bönor. 

Alla har inte varmduschar.

Sängarna kan vara hårda.

Finns massa nya insekter.

De har wifi nästan överallt. Om man är på restaurang eller hotell. 

Visa inte upp mobil eller kamera. För någon kan bli sugen att ta det ifrån en.

De är mkt duktiga kockar här. 

En maträtt som är traditionell som är tonfisk och tomat ned vitlök samt lime som ska ätas kall har jag otroligt svårt att äta men den är en mycket populär rätt. 


Ha det så bra ihelgen allesammans   



Av Simone - 21 juni 2016 04:25

Jag tänkte bara meddela för er som undrar hur min första dag på Hogar De Maria gick och det gick bra och det känns hur bra som helst att man arbetar och jag är byggd för att jobba och inte sitta på en skolbänk sorry. Men barnen är helt super söta och ja det känns bra men man får lite mamma känslor som är att man tycker om dem. Jag vart efter arbetet sugen på choklad så jag köpte det. Jag har också fått god paj av hostfamily.     godnatt och så taggar vi ny dag imorgon.

Av Simone - 21 juni 2016 04:05

                       

Av Simone - 21 juni 2016 03:36

Hi sötnosar. Eller snyggingar. Välj själv 😉 jag har haft en jätterolig helg med både nya upplevelser som hiking och bada vid vattenfallet jag har faktiskt hikat förr och jag älskar verkligen att göra det och förlita sig på naturen och man blir lite ledsen i ögat när man tänker på att folk förstör denna underbara natur och planet...Jag kunde inte tro det fanns sådana underbara ställen jorden innan jag kom till Costa Rica. Jag har då alltså från fredagen till söndagen varit i montezuma och vi 5 tjejer bodde i ett hotell som hette rocy. Vi hade sjö utsikt och ni kommer få se bild på det. Och vi fick se Apor, massa ödlor och ekorrar och även insekter och hundar som tyvärr var hemlösa. En utav den badade med oss och följde oss överallt och bild finns på en utav hundarna som vi döpte till latte och det fanns även en som vi kallade coffie. Dessa super snälla tjejerna är från ohio och vi bodde på rummet ihop alla tillsammans har tyvärr inget kort men det kallas dorm room. En utav tjejerna som heter summer bodde i ett eget rum för att hon ville det helt enkelt 😊 ja vad ska jag mer säga vi åt inte massa mat utan köpte mest mat på en supermacado. Vi har också bestämt några utav oss att göra något nästa helg också 😀 för att komma till montezuma måste man åka buss 2h sedan båt i 1 timme typ och buss 2 timmar eller något 😂 vattnet som var vid vattenfallet var väl inte superfräsch. Men så skönt för det var inte saltvatten. Ja just det det var en ung tokig kille som klättra hela vattenfallet upp och sedan klättra ner lite och så hoppade han 😰 jag hoppade från en liten sten på sidan av den men den där killen var tokig det var helt sjukt.. 😭 ja sängarna här i Costa Rica är hårda så alla är medvetna om det 😉 men man vänjer sig. 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards